
De onbetaalbare rusthuisfactuur: Een schrijnende realiteit in 2025.
Het is 2025, en de zorg voor onze ouderen staat opnieuw onder druk. Hoe is het mogelijk dat, in een tijd waarin overheden aanzienlijke budgetten vrijmaken voor defensie en leeflonen voor migranten, en burgers geconfronteerd worden met diverse besparingsmaatregelen, de rusthuisfactuur voor velen onbetaalbaar blijft? Het is een schrijnende realiteit dat kinderen van rusthuisbewoners vandaag de dag worden lastiggevallen met de vraag om bij te passen, omdat de factuur voor hun ouders simpelweg niet meer te dragen is. De kloof tussen een gemiddeld pensioen en de maandelijkse kostprijs van een rusthuiskamer is onhoudbaar groot. Dit wordt pijnlijk duidelijk uit cijfers zoals die van de grote HLN-Rusthuiswijzer. Terwijl het gemiddelde pensioen in Vlaanderen neerkomt op zo'n €1.701, bedraagt de gemiddelde rusthuisfactuur een duizelingwekkende €2.294. Dit betekent een maandelijks tekort van maar liefst €593 dat door de kinderen moet worden bijgepast. En het probleem wordt alleen maar nijpender:
29 juni 2025

Leegstand in Hechtel-Eksel: Een sluimerend vraagstuk met veel potentie
Op het eerste gezicht lijkt de leegstand in Hechtel-Eksel misschien niet kritiek, maar één blik op de verwaarloosde staat van deze panden wijst op een doordringend probleem. We spreken hier niet van een acute crisis, maar eerder van een sluimerende situatie: de gebouwen staan niet alleen leeg, ze zijn ook in zo'n staat van verrotting geraakt dat ze een uitnodigende ontmoetingsplek vormen voor criminele activiteiten. Het is dan ook geen toeval dat DSA Hechtel-Eksel al in de zomer van 2024 aan de alarmbel trok. Het blijft echter opvallend dat er, ondanks deze waarschuwingen, op beleidsniveau weinig energie lijkt te zitten om hier structureel verandering in aan te brengen. In 2024 stonden bijvoorbeeld 21 van de 165 handelspanden in onze gemeente leeg. Dit komt neer op een leegstand van 12,7 procent, wat aanzienlijk hoger ligt dan het Belgische gemiddelde van 10,4 procent. Dit cijfer wijst erop dat de leegstand niet enkel een lokaal, verwaarloosd fenomeen is, maar dat er ook structurele ve
19 mei 2025

Gemeenten innen samen meer dan 7 miljard euro: dit aandeel gaat naar Hechtel-Eksel.
Volgens recente berichtgeving in Het Laatste Nieuws van 11 mei 2024 ontvangt de gemeente Hechtel-Eksel jaarlijks ongeveer 9.946.837 euro aan belastinginkomsten. Deze inkomsten zijn afkomstig van verschillende bronnen, waaronder de aanvullende personenbelasting, opcentiemen op de onroerende voorheffing en andere lokale belastingen zoals de toeristenbelasting. Belastingdruk in Hechtel-Eksel In Hechtel-Eksel bedraagt de aanvullende personenbelasting 8%, wat hoger is dan het Vlaamse gemiddelde van 7,17%. Daarnaast heft de gemeente 693 opcentiemen op de onroerende voorheffing, terwijl het Vlaamse gemiddelde op 898,29 ligt . Deze tarieven zijn sinds 2018 ongewijzigd gebleven . Financiële gezondheid van de gemeente Ondanks de aanzienlijke belastinginkomsten heeft Hechtel-Eksel een schuldgraad van 663 euro per inwoner, wat lager is dan het Vlaamse gemiddelde van 1.058,83 euro . Dit suggereert een relatief gezonde financiële positie. De gemeente heeft ook federale dotaties ontvangen. In 2024 we
12 mei 2025

Hechtel-Eksel (12.965 inwoners - 2024) in vogelvlucht
Hoe tevreden ben jij over jouw gemeente? Ontdek deze en andere kerncijfers, samengevat per thema. Jouw gemeente in vogelvlucht Hoe tevreden zijn inwoners uit Hechtel-Eksel over het thema Synthese? Vergelijk Hechtel-Eksel met de benchmark Vlaams Gewest op een kernset van indicatoren uit de burgerbevraging Gemeente-Stadsmonitor 2023. Voldoende groen in de buurt Geluksgevoel Tevredenheid over de buurt Tevredenheid over de gemeente Tevredenheid over digitalediensten Tevredenheid over loketdiensten ... Bekijk de cijfers hier.
28 maart 2025